De senaste månaderna har det förekommit många artiklar om hur marknaden för begagnade bilar växer och att begagnade bilar säljs för betydligt mer än liknande modeller för bara några år sedan. Vad det hela kokar till är en kombination av störningar i den nya bilindustrin på grund av regeländringar och effekterna på spridningen av sjukdomen. Dessutom ökade efterfrågan på privata transporter under inlåsningen, eftersom fler och fler människor ville hålla sig borta från kollektivtrafiken.
Klyftan mellan kostnaden för en helt ny bil och en bil som bara är några år gammal är inte lika stor som tidigare. Det är därför många människor anser att det är vettigare att köpa en helt ny bil än att köpa en gammal modell. Är detta verkligen en bra idé men? Låt oss tänka på det så här: begagnade bilar är mer prisvärda än nya modeller. Dessutom kan du få en lyxigare, större bil för mindre pengar när du köper begagnat jämfört med en helt ny bil.
På samma sätt minskar begagnade fordon inte i värde på samma sätt som nya. Om du köper en begagnad bil och sedan bestämmer dig för att sälja den är sannolikheten stor att du kommer att se en ökning av värdet på grund av dess tid och antalet mil du har kört. Det kommer dock inte att likna värdeminskningen för ett nytt fordon. De kan vara värda tusentals dollar bara för att de har registrerats av den nya ägaren och sedan körts från återförsäljarens parkeringsplats.
Dessutom anser vissa förare att den garanti som erbjuds av en ny modell gör den helt nya versionen mer attraktiv. Detta kan vara fallet om du köper en gammal bil från en privat återförsäljare utan garanti. Men du kan också hitta grundligt kontrollerade begagnade fordon från KAP med 100 % garanti till ett rimligt pris. På så sätt är det sant att marknaden för begagnade bilar har fördelarna med en garanti men till en lägre kostnadsnivå.
I slutändan är begagnade bilar i allmänhet det mer miljömässigt hållbara valet. Om du köper en gammal, förorenande bil är det mer hållbart att effektivt återvinna en bil genom att ge den ny förnyelse. Numera finns det många fordon med utsläppsfria modeller på begagnatmarknaden samt några som inte släpper ut några utsläpp alls med tanke på den mängd olika helelektriska och hybridmodeller som finns tillgängliga i dag.
När kommer galenskapen att ta slut?
Det finns goda nyheter. Priserna verkar ha nått sin topp i maj och är på väg tillbaka till jorden.
Mellan maj och juni sjönk bilpriserna i grossistledet för första gången sedan december, vilket tyder på att efterfrågan och utbud är på väg mot någon form av jämvikt, säger Cox Reynolds.
Hon förväntar sig att detaljhandelspriserna snart kommer att följa efter och att kunderna kommer att börja märka att priserna på bilparkerna gradvis sjunker till hösten. Den pandemibaserade bilköpsruschen som avtar förklarar delvis denna förändring, säger hon.
Men den utbudsbrist som orsakats av bristen på chip kommer inte att försvinna inom kort, vilket innebär att det kan dröja ett bra tag innan kunderna får se de priser på begagnade bilar som de är vana vid. Även när de nya modellerna åter finns i lager kommer begagnatmarknaden inte att återgå till det normala över en natt, säger Drury.
Hans råd till bilköpare: ”Jag skulle säga att man bör vänta i minst sex månader. Och i ärlighetens namn, om du kan vänta i ett helt år är det bättre om du gör det.”
Hur mycket ska jag lägga ut på en bil?
Experter föreslår att du lägger 10-50 % av din bruttoinkomst på din bil. Det belopp du betalar för en bil bör återspegla din nuvarande ekonomiska situation. Om du är skuldsatt på grund av din konsumentkredit eller har massiva studielån är det bäst att vara mer försiktig när du köper en bil. Slutligen bör du lära dig så mycket som möjligt om marknaden och värdet på den produkt du betalar för. Var inte förhastad i dina marknadsföringsbeslut. Vi föreslår att du tar till dig experters och recensenters åsikter och testar bilen själv.