Enligt en larmrapport är svenskarnas konsumtionskrediter i stadig ökning och även den andel som går vidare till Kronofogden. Allt sedan 2016 har dessa skulder ökat markant, och idag tar konsumtionskrediter i genomsnitt upp hela 18 procent av svenska hushålls skulder. Dessa kreditskulder har dessutom en genomsnittlig årlig ökning på hela 7 procent. Denna rapport kommer från Kronofogden själva, som också anger att medianskulden enbart för kreditbolaget Klarna under samma tidsperiod har ökat från 1 816 kr 2016 till 4 375 kr tre år senare.
En stor del av detta ökade skuldproblem kan härledas till att det idag är lätt för den enskilde individen att ta krediter, samtidigt som det ofta görs reklam för dessa smidiga betalningsalternativ. Om detta skriver bland annat Expressen och för att råda bot på detta eskalerande problem med ökade skulder har nu regeringen lämnat in en proposition till riksdagen. I denna vill man få till stånd en lag som begränsar marknadsföringen kring krediter.
Till exempel anges ofta kreditbetalning som det förvalda alternativet när man ska gå till betalning hos vissa aktörer som samarbetar med Klarna, och ibland är till och med kundens betalningsuppgifter redan förifyllda.
För den som är stressad eller lite disträ kan det därmed hända att man missar att det redan är förvalt kredit som betalningslösning när man egentligen tänkt betala direkt. Speciellt som man kanske förväntar sig att man behöver göra ett aktivt val för att välja en kreditbetalning, när det istället är den som inte vill betala på kredit som måste göra ett aktivt val. Något som har föranlett den proposition som regeringen nu lämnat in till riksdagen.
Klarna å andra sidan menar att det ligger i varje enskild individs ansvar att se till att denne har fyllt i rätt betalningsalternativ, samtidigt som de också menar att staten inte ska lägga sig i vilka betalningsalternativ handlarna vill erbjuda sina kunder. De anser att propositionen kring kreditbetalningar inte bör förverkligas.